Tröstlöst i patientland

Det var i slutet av augusti som jag fick närvara vid en workshop i Oslo där bl.a.  mitt case gicks igenom. Intrycket jag fick var att det gick att fixa och inte var särskilt svårt samt att övre läppbandet skulle tas bort. Vad som även noterades var att tandköttet dragit sig över övre vänster 3:a och “bone loss” i underkäkens främre del. Saker som jag själv noterat. Har varit lite nojjig men blev lugnad och släppte det. De är ju proffsen såklart och jag litar på deras expertis. En pasus i sammanhanget är att jag notetade de här besvären nåt halvår efter att jag fick DNA av i båda käkarna. Visserligen hade jag nyligen haft tandställning i över- och underkäken.

Efter ett par veckor fick jag lite tider jag kunde välja och vraka mellan för att hämta upp skenan/skenorna (??!) samt ett fint inbetalningskort för kommande års behandling.

Har bett om en tydligare förklaring av hur den kommande behandlingen kommer att genomföras, hur lång tid jag bör räkna med och uppskattad kostnad. Inte jättekonstiga frågor att ställa med tanke på att jag varit patient i fyra år, investerat en del tid och resurer i det hela samt faktiskt inte ens är närheten av att ha ett fungerande bett.

Känner inte direkt att jag med gott samvete kan slänga mig in i vad som helst, faktiskt. Inte heller borde det förväntas av mig. Har väntat på svar i en månad och slängde iväg en trevare igår. Om mitt case är för svårt skulle det ha varit mer praktiskt med den informationen långt tidigare, tycker jag. Men men, jag får vänta och se. Ville mest dela med mig av min situation och frustration i nuläget och passa på att förklara varför jag inte uppdaterat jättemycket under behandlingen hittills.

Jag har alltså inte haft särskilt mycket framsteg att tala om, annat än de jag faktiskt nämnt.

Pax!

 

 

 

About daniellinderman

Amino to obtaine optimal posture and health through orthodontic correction.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

12 Responses to Tröstlöst i patientland

  1. sofia says:

    Hej, skulle jag kunna komma i kontakt med dig på mejl? har frågor ang. ALF i norge. Skulle bli jättetacksam

  2. Erik says:

    Är det någon som har provat göra skadeanmälan för felbehandlingen från den svenska tandregleringen?
    Hur gick ni tillväga och vad fick ni för svar?

  3. isobel says:

    Hej jag skulle vilja mejla dig, har du någon mejl? Undrar nämligen om du vet någon i skandinavien som liknar mike mew? Skulle nämligen vilja göra palate expansion men vill ha någon som förstår ortiotropics.

  4. Anna says:

    Hej!
    Jag har precis börjat min behandling med en dna appliance i över och underkäke. Min överkäke är för smal och kort och underkäken är för smal. Tycker du att dna appliance breddade dina käkar? Kände du någon skillnad efter din behandling med Dna appliance? Förändrades ansiktet något? Jag är 38 år.

    Tack för en bra blogg!

    • Hej Anna! Jag märkte ingen skillnad efter behandling med DNA. Annat än att tänderna flyttade sig en del. Har svårt att se DNA som ett vettigt alternativ bortsett från om man vill justera just bettet. Vem behandlas du hos och hur länge är det tänkt att du ska behandlas? Är det en för kort underkäke du har eller är den placerad för långt bak?

  5. klvu says:

    Hej,

    Nu har jag inte gått igenom alla dina poster, men intressant läsning.
    Jag har också haft, har problem med käkarna och framförallt hur en misslyckad tandreglering troligen gjort mitt ansikte asymmetriskt. Med det tillkom framåtskjutande axel och snett bäcken. Hur upptäckte du dina problem, har du några tips vad man kan göra på egen hand? Precis påbörjat tandreglering igen som förhoppningsvis ska mildra den upplevda snedheten.

    /Cassandra

    • Hej!

      Spännande! Vad för typ av behandling genomgick du? Drog du ut tänder? Vem går du hos nu och hur behandlas du?

      Jag har fler frågor än svar i dagsläget men jag skulle säga att det handlar om harmoni mellan kraniella benens position / relation och mobilitet, nack- och tuggmusklers funktion och att det bett man har ger ordentligt stöd i bak (6:or 7:or).

      Har du några specifika frågor? Mejla mig gärna på knoppe83@gmail.com.

    • Erik says:

      Sitter i samma sits som dig. Om du har lust att utbyta erfarenheter och strategier så skulle det vara kul. Har en del tips som skulle kunna vara till nytta. Droppa din email så kan jag maila till dig Cassandra.

  6. Anonymous says:

    Do not carry out a treatment at Tannami Norway. The staff is not adequately trained. Want to warn everyone, don’t put your foot here! Me and others with me have had major consequences after Geir’s treatment. My teeth no longer have contact and I have lost a lot of bone mass. My tooth roots have become shorter and my cbct scan shows that some of my teeth has been put out of the bone. I will demand my money back. Therefore, we must remain anonymous until we have received our money back.
    Still want to warn others who are considering treatment there.Plus when I know what it costs for me to recover everything, I will demand him that money too, about 25,000 GBP
    (NOK 300,000).

Leave a comment