Komposit och korthus, del 2

Mycket vatten har runnit under bron sedan jag började min resa och saker börjar så sakteliga att läggas på plats. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om hur jag förundrades över att jag mådde dåligt utan molarstöden när de ramlade av och hur bettets höjd verkade vara viktigt.

Well. Nu har det hänt igen. Höger sida är i princip utan stöd sedan några dagar tillbaka och jag tänkte härda ut i fyra veckor tills jag ska tillbaka till Norge. Dels för att jag gillar att plåga mig själv (not really) dels för att jag faktiskt vill notera vad som händer. Jag tror att det är VIKTIGT att dokumentera vad som händer under processen. Det är lätt att glömma.

Anyhow. Hållningen. Jag är rätt lång. Närmare 1.90 för att vara exakt. Med en lång hals dessutom. Enkel fysik säger att Hävstångseffekten blir mer påtaglig ju längre hävstång (hals) som huvudet hänger i. Därmed inte sagt att kortare människor inte kan få problem.

Vad jag inte har kunnat få ihop är varför bettets höjd spelar roll och hur det faktiskt påverkar kroppen.

Samtidigt är jag väl medveten om kroppens kompensatoriska egenskaper och att hållningen är ett slutet system. År av triggerpunktsmassage, stretchande och träning har fått mig att förstå att obalanser maskerar fel/snedställningar. Massage, Rolfing, kiropraktik etc. är tillfälliga lösningar.

Starecta förklarar det här på ett sinnrikt sätt. Underkäken saknar adekvat molarstöd – ingen motkraft till huvudet finns – huvudet åker neråt och framåt – hållningen påverkas – du får ont i fötterna. BAM. Höj molarerna progressivt med en skena anpassad efter din korrekta hållning (gjuts, sittandes i korrekt ställning. Anpassa skenan efter din hållning som förändras och jämnas ut med tidens gång. Hävstångseffekten.

Smarta grabbar de här. Som har behandlat sina egna EXTREMA skolioser.

Jag vet som sagt att hållningen är ett slutet system men har ändå inte kopplat att underkäken är en motkraft till skallen och att man genom att palla upp underkäken, får motvikt. Särskilt som jag själv noterat skillnaden enkla stöd har gjort och hänvisat till prästen som fick enkla uppbyggnader (DDS, dental distress-faq:en).

Ibland är svaren mitt framför näsan på en.

Om man tänker som Rolfarna gör dvs. att fascian styr och påverkar varandra, är det enkelt att se vilka effekter kompensationer i skallen/nacken får neråt. Även att strukturen i ansiktet kan jobba emot expansion om allt är spänt bakåt för att hålla huvudet högt, så att säga.

Jag tror att skenan i vissa fall, bör användas initialt i kombination med tex en ALF, för att göra strukturen mer medgörlig och få en mer stabil kropp som lättare visar var bettet faktiskt bör vara.

Det svåra är att fixa en skena som inte tar för mycket plats och stör tungan. Jag tänker mig smärt, smidig och så liten som möjligt.

Men men, jag är ingen ingenjör. Än så länge är detta funderingar.

Peace!

About daniellinderman

Amino to obtaine optimal posture and health through orthodontic correction.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Komposit och korthus, del 2

  1. greta garbo says:

    Hej. jag skulle vilja vidga min gom. Vet du om det finns någon ALF tandläkare i Sverige i Stockholmstrakten? Jag har ett snett bett där höger sidan har slitits mer än den vänstra. Är det rätt metod med ALF tandställning att fixa sådant tror du?

    • Ingen som helst aning om vad du behöver görα. Jag skulle börja med att kolla upp Mike Mew för att du ska lära dig att svälja rätt och placera tungan rätt. Det går att vidga med Damon bracers. Om du vill hålla dig i Stockholmstrakten skulle jag ringa runt och se om det finns någon som vidgar och som använder Damon bracers för att boka en konsultation.

      Vet inte nuläget inte om någon som folk har gått till för en fullständig behandling.

  2. Jonas DB says:

    Hej,

    Jag undrar bara om du betalar hela din tandläkarbehandling i norge ur egen ficka, eller har du fått ersättning från försäkringskassan? (https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/tandvard/planerad_tandvard_utomlands)

    Sedan vill jag också tacka för dig för att du introducerat starecta-metoden för mig. Jag tror att den kan hjälpa mig väldigt mycket.

    Med vänliga hälsningar,
    Jonas

    • Tjena Jonas!

      Jag har inte sökt ersättning från fkassan än. Ska göra det senare. Vi får se hur det går då!

      Starecta är nåt på spåren. Jag vet bara inte hur man ska se till helheten. Det kanske är bättre att balansera, vidga och sedan få tänderna att växa upp igen för att till sist sätta på kronor och på så vis stänga bettet.

      I don’t know. Men bettets höjd spelar roll för oss med hållningsbesvär. Fo sho.

  3. Eve says:

    Hej, intressant att följa din resa! (jag kunde inte kommentera i ditt senaste inlägg så jag skriver här istl) Jag har ett par funderingar, jag har för mig att du skrev förut ngt om liptrainern Patakara men nu använder du Faceformern istl. Jag är intresserad av att köpa en utav dessa och skulle gärna vilja höra dina funderingar kring dem och vilken effekt de har? Du nämnde även att du ska stänga bettet genom att höja tänderna, skulle du kunna förklara hur detta kommer gå till?

    Tack på förhand! 🙂

  4. Miriam says:

    Hej
    Är lite nyfiken här, går du hos Geir Olsen Oslo?
    Tacksam för svar.

Leave a comment