Munchien

Jag köpte en myomunchie (http://www.teethperfect.com/) före sommaren (TYP?) och har använt den dagligen (mer eller mindre). Jag tror att den i kombination med nattskenan har hjälpt musklerna att fungera på ett bättre sätt. Efter nån timmes användning får jag som en liten hylla i gomen, bakom framtänderna som underlättat tungans placering. Tycker generellt att det är ett bra redskap för folk som mig som t.ex haft spastiska tuggmuskler under en längre tid.

Lite lurigt är det då det är lätt att dra igång för mycket aktivitet på någon sida av käkarna ifall bettet är för skevt.

Själva tuggandet är inte särskilt intensivt utan det är mer anspänningen i käkarna och tungans positionering jag upplever som terapeutiskt. Sen känner jag ocksp ett väldigt tryck vid näsroten som jag tror beror på att tungan ligger bättre i munnen.

 

 

About daniellinderman

Amino to obtaine optimal posture and health through orthodontic correction.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

14 Responses to Munchien

  1. C says:

    Hittade din blogg då jag är på jakt efter någon som kan vidga min överkäke och tänkte höra om du känner till MARPE? Det är en ny metod som testats i Korea och nu även i USA men finns väldigt lite info förutom en tjej i San Fransisco som bloggar om sin behandling. Jag har lite gett upo tanken på att någon i Sverigw kan lösa detta så tänkte höra hur det kom sig att du valde behandling i Norge? Är du nöjd?

    • Hej!

      Marpe verkar vara i princip samma sak som Sarpe. Ett problem med sådana behandlingar är att de inte tar hänsyn till kraniella felställningar utan kan förstärka dem.

      Jag är inte färdig än och upplever att vissa saker hade kunnat göras lite mer effektivt. T.ex skulle jag ha haft underkäksskena direkt för att hjälpa käklederna hamna i bättre läge, jag skulle inte ha haft räls direkt utan mer ALF och kraniell osteopati. Vi har justerat Behandlingen under dess gång och jag uppskattar hans lyhördhet.

      Geir är väldigt bra och jag kan rekommendera att ha en konsultation med honom och höra vad han tror. Var tydlig med dina behov och förväntningar. Hälsa från mig!

  2. V says:

    Hej,
    Jag upptäckte din blogg nyligen och inser att jag har liknande problem.
    Jag tänkte också kontakta Geir och se om han kan göra nått. Jag såg på en av kommentarerna att du tyckte att Geir tänkte lite som en traditionell tandreglerare (Undrar om jag förstod rätt ) eftersom jag är på jakt efter en tandläkare som tänker som en functional orthodontics?
    Dessutom så undrar jag om kommunikationen med Geri är det Engelska eller Norska är lite nervös inför det.
    Tack för en så otroligt bra blogg.

  3. Maria says:

    Jag vill tacka dig för din fina blogg , har fått massor av bra information på kort tid från den!

    Jag är i din ålder och har haft tandställning när jag var 12 år, där man drog ut en tand och sedan drog bak tänderna i övre käken ( tror bara det var övre) och sedan hade jag räls. Min käkar passar inte ihop, överkäken är för långt bak och jag får ont i käkmusklerna av att ha underkäken på plats i överkäken. Tandbågarna är smala o långa o behöver breddas och den övre tryckas fram. Tänderna har flyttat på sig rätt mkt, ont i nacken. you name it, allt som du tar upp har jag känning av.

    Har bokat tid på karolinska institutets tandreglering för o höra om de kan göra något vettigt vilket jag verkligen hoppas. Ser på deras hemsida att de t ex har Quad helix för o bredda överkäken. Har du ngn åsikt om den?

    • Hej!

      Tack för dina fina ord.

      Det enda jag vet är att den breddar väldigt snabbt. Om tungfunktionen inte finns där kommer en återgång att ske. Det ser jag på mins tandbågar nu i jämförelse med efter DNA:n.

      Min största fundering är egentligen hur man knyter ihop säcken bettmässigt utan att tumma på käkledernas hälsa och samtidigt säkerställa att skallen är “rät”.

      Jag har snedställningar kvar men får hjälp av en kraniosakral terapeut. Tränar tungan med myomunchien (den är skitbra).

      Hör gärna av dig efter du pratat med dem. Jag får gärna input å nya infallsvinklar. Det hjälper ju alla ifall jag kan komma fram till något definitivt svar och hänvisa till vård i Sverige. Det är inte alla som har möjlighet att åka utomlands dessvärre, har jag märkt.

      Du kan maila mig på: knopp e83@ Gmail.com (utan mellanrum) :).

  4. Zahra says:

    Hej!

    Tack för en jättebra blogg!

    När jag var 11 år fick jag två tänder utdragna från överkäken och därefter räls. Det resulterade i negativ effekt både på mitt utseende och hälsa. Nu när jag är 31 år får jag reda på att det går att få denna behandling ogjord tack vare att jag hamnade på D.r Bill Hangs hemisda och youtubekanal där han förklarar detta. Dessvärre finns det ingen utövare i Sverige som utför denna behandling. Mitt mål är att re-open extraction spaces och ersätta de utdragna tänderna med implantat, precis som den behandlingen Dr. Hang utför på sådana patienter som jag. Vet du om Dr. Geir erbjuder denna behandling med lyckade resultat? Har du någon annan functional orthodontist som du kan rekommendera i tex England som erbjuder denna behandling till patienter från Sverige. För att jag var i kontakt med en och han sa att han inte kunde hjälpa mig eftersom jag inte bor i England och därmed kommer det bli jättesvårt att behandla mig med så långt avstånd.

    Ärligt talat vet jag inte vem jag ska vända mig till. Känner mig helt förvirrarad och hopplös. Vore tacksam för ditt svar!

    • Hej!

      Tack för dina fina ord. Jag tror inte att Geir gör det men jag kan ha fel. Vad jag har förstått är det en rätt bökig process. Inte omöjligt, inte alls, men tidskrävande.

      Det finns folk i England som jobbar med sånt. Jag kan se om jag får tag i nåt namn du kan kontakta.

      • Zahra says:

        Precis som du säger finns det folk i England som jobbar med det men jag vet inte vart jag ska hitta dem. Jag kunde tex hitta Dr. Hang i USA för att han marknadsför det; skriver om det på sin hemsida, visar före och efter bilder och beskriver hur behandlingen går till.

        Tror inte heller att Geir sysslar med sånt men ska ändå ta o mejla honom. Annars tänkte jag på England, så vore väldigt tacksam för din hjälp. Väntar på ditt svar isf.

      • Erik says:

        Till info så är det möjligt att expandera och sätta in implantat hos Geir! Var hos honom idag och fick svar på det.

    • Maria says:

      Hej Zahra och ni andra som läser. Det var jag som kommenterade ovanför.

      Jag skulle tycka det vore jättebra att komma i kontakt med fler i samma sits, så hör gärna av dig/er till mig. För att prata om vad man ska göra åt det (hur och var!) och utbyta erfarenheter. Antingen om du planerar att göra en ny tandreglering och flytta fram och ut överkäken och re-open extraction spaces, eller – om du redan behandlats framgångsrikt med expansion.

      Jag har startat en gmail, nybratandreglering@gmail.com Jag bor i Sthlm. Hör av er!

      • Zahra says:

        Hej Maria!

        Låter som en bra ide att komma i kontakt med andra i samma situation för att utbyta erfarenheter och hjälpa varandra. Jag tror att det finns många där ute i samma sits men de vet inte vad de ska göra åt det eftersom det inte finns någon hjälp att få i Sverige och då måste man försöka hitta någon utomlands vilket är värsta projektarbetet. Men det är också den enda lösningen.

        Hade jag bott i USA skulle det vara relativt enkelt att hitta någon som kan hjälpa mig där, men tyvärr gör jag inte det så det gäller att hitta någon i Europa. Jag siktar just nu på England och försöker hitta någon där för att den här tjejen fick så fint resultat av sin reversal behandling. Tyvärr skrev hon inte vem hon gick till och det är just sånt resultat jag är ute efter för att jag ser ut som på hennes före bild pga extraction retraction orthodontics som jag fick genomgå när jag var liten, ovetandes om de katastrofala konsekvenserna det skulle ha både på mitt usteende och hälsa. När det lätt kunde ha undvikits om jag istället hade fått en expansion behandling speciellt när jag bara var 10-11 år.

        Länkar till hennes inlägg:
        http://www.archwired.com/phpbb2/viewtopic.php?t=45738

        Hon är inte ens klar med behandlingen o titta på vilket fantastiskt resultat hon redan har fått!

        Kolla din mejl, har också skrivit till dig där 🙂

  5. Bra där! Tanken med bloggen var just att du kontakt med andra i samma situation.

    Zahra. Har du kontaktat den jag föreslog och vad fick du för respons?

  6. L says:

    Tjena Tjena,

    Vad spännande att få läsa om dina framsteg under resans gång!

    Är själv en kille på 23 som tackade nej till gratis tandställning under yngre år, något som jag inte längre vet om jag ångrar nu när jag sett och läst om resultaten man ofta får genom folktandvården. Har länge velat ta tag i och göra något åt mina tänder, men jag vet inte om jag skulle ha råd att överhuvudtaget överväga att påbörja något hos Geir. Det låter som en väldigt komplicerad, kostsam och lite utdragen process med mycket pendlande – och det skrämmer mig. Vet inte om jag har den möjligheten.

    Hur gjorde eller gör du rent ekonomiskt för att få det att gå ihop? Det har ju tagit lite längre tid än väntat också, tänker jag. Om du hade kunnat gå tillbaka med den erfarenheten du har nu, hade du gjort något annorlunda ur tandställningssynpunkt? Känner mig lite uppgiven på den fronten.

    Tack för en grym blogg. Önskar dig allt gott!

    • Hej!

      Ledsen för mitt sena svar.

      Jag hade nog gjort en hel del annorlunda i dagsläget. Till att börja med hade jag börjat med att stabilisera käklederna med en underkäkskena, sen hade jag bara haft en ALF i överkäken till en början och skaffat kraniell osteopati direkt.

      Men det är utifrån att mitt mest akuta probelm var käklederna. Bredden var också ett problem men expansionen och tandflyttning hade jag gjort efter att jag fått skallbenen och käken mer i ordning.

      Jag tog ett lån, helt enkelt. Hade inte så mycket till val just då och hade inte heller såpass mycket pengar att lägga ut på ett bräde. Du får gärna kontakta mig om du har några fler frågor på:

      knoppe 83@ gmail.com

Leave a comment