Workshop i Norge, Dr Nordstrom+Dr Brown

Har släpat lite med uppdateringen men för cirkafär tre veckor sedan var jag i Norge över helgen. De var en mindre ALF-workshop anordnad för intresserade funktionella tandläkare. Det var ett par stycken där totalt men det var inte direkt någon sjujädra uppslutning, vilket jag tycker är väldigt synd. Särskilt med tanke på det behov som finns där ute samt att två väldigt kompetenta personer föreläste.

Jag och ett par andra patienter hade turen att få delta under den sista dagen när man gick igenom fallstudier och även slängde ett öga på oss patienter. Det som slog mig är hur otroligt ödmjuka och intelligenta de här personerna är. Många av de case vi fick se före- och efterbilder på var rätt svåra. Dr. Brown själv verkade ha uppfattningen att han gör så gott han kan och för det mesta räcker det rätt långt men att han inte kan utföra mirakel. Och då är det ju faktiskt den nivån vissa av hans fallstudier ligger på.
Dr Nordstrom är helt klart ett geni. Han visade rätt svåra fall som han med rätt smarta ALF-konstruktioner hade rått bot på. Tydligen gör han en massa små anpassningar för respektive patient och ingen ALF är den andra lik. Hans fru var där med då de skulle semestra i Norge nån vecka som jag förstod det. De var riktigt trevliga måste jag säga!

Efter att ha kollat på mig var konsensus mer eller mindre att:

-jag har tappat en del benmassa i underkäkens främre tänder men det var inget problem enligt dem då bettet skulle komma att stängas efter behandlingen på så vis att tänderna hamnade längre in/bak (det blir så när tänderna flyttas så att det blir mellanrum/flyttas en bit ut i benet?)

-tandköttet har dragit sig bakåt på en av de övre 3:orna men det går att operera eller låta vara men att det har blivit så pga min underkäkes position för långt bak. (något som jag själv har reagerat över)

-mitt övre läppband är för stramt och behöver lasras bort!!! (något som jag själv har påtalat tidigare)

-underkäken behöver iaf få komma fram 0.5cm för att vara på en anatomiskt mer korrekt position (även detta något som jag själv noterat/upplevt)

Som jag förstod det tyckte Dr Nordstrom att det var kul att få kolla på ett case som inte var jättesvårt. Han noterade att det var enkelt att avgöra var underkäken ville vara och jag fick ett bett i främre delen av munnen med hjälp av lite tungspatlar. Jäklar vad skönt det var. Utan att skämta kan jag berätta att jag inte varit så avslappnad på länge. Och då sover jag med en skena som jag anpassar efter var jag upplever att mitt bett behöver vara för tillfället. Han tog avtryck och det verkar som att jag ska få nån form av plåtar. Frågan är ju bara vad det kommer att kosta och hur länge till behandlingen är tänkt att pågå. Jag vill ju ha hjälp och är rätt tålmodig men nånstans börjar jag känna att jag gärna blir klar nu. Det är inte heller garanterat att jag får ersättning från Försäkringskassan så det är en del slantar jag lagt ut hittills. Känns ju gnidet att börja fundera över kostnader men samtidigt har jag redan investerat en hel del.

En väldigt stor skillnad sen jag började experimentera med min egna sovskena är att, precis som han noterade, underkäken vet var den vill vara. Före jag började med skenan kändes det väldigt forcerat att skjuta fram underkäken. Nu, efter ca 1 år, har musklerna slappnat av såpass att käken mer naturligt hamnar där den vill. Det är intressant med den muskulära komponenten tycker jag. Vissa saker behöver kanske bara få ta sin tid och det är ett bevis på att behandlingen med skenan i underkäken har gett resultat. Man känner sin kropp bäst själv!

Det är också intressant att jag har ett för stramt läppband. Jag har kollat närmare på det här med tungband och blir inte riktigt klok om jag ska vara ärlig. Hur man gör för att avgöra om det är för kort verkar inte vara någon exakt vetenskap och jag har kontaktat OMT (orofacial myofunctional therapy)-utövare för att få hjälp att träna musklerna och till sist en utvärdering av nån som ser tungband till vardags. Har pratat med en del som menar att funktionen är viktigare att justera än det anatomiska. Undrar vad som stämmer. Tydligen kan man dessutom kompensera för ett kort tungband med musklerna i botten av underkäken, vilket kan leda till oönskade spänningar i övriga kroppen:

 

Aja. Enough for now! Vi ser hur saker utvecklar sig. Sakta men säkert. 🙂

 

 

 

About daniellinderman

Amino to obtaine optimal posture and health through orthodontic correction.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment